МАЛЮВАННЯ ЦВЯХОМ



Вівторок 05 Кві 2011

МАЛЮВАННЯ ЦВЯХОМ

Обладнання: 1) залізна пластина 300x250 мм; 2) підставка для неї заввишки 800—1000 мм з поперечним перерізом 70 X X 70 мм; 3) з'єднувальні проводи — 4 шт.; 4) лужний акумулятор на 6 в; 5) папір фільтрувальний 300 X 250 мм; 6) дві склянки; 7) вода (100—150 см3); 8) спирт (10—15 см3); 9) фенолфталеїн; 10) червона кров'яна сіль (калій залізосинеродистий); 11) цвях залізний великий; 12) чотири металевих пластинки для контактів; 13) металева рамка з внутрішніми розмірами 250 X 200 мм.

На підлозі сцени заздалегідь закріплюють дві металеві контактні пластинки на відстані 500—700 мм одну від одної і сполучають їх, замаскувавши проводи, з лужним акумулятором на 6 в, який стоїть за сценою. Таку саму контактну пластинку прибивають до підбора виконавцеві досліду. Від неї непомітно протягують під халатом провідник до маленьких контактних пластинок, прикріплених до пальців, якими виконавець досліду братиме цвях.

Коли підбором з пластинкою стати на одну з контактних пластинок на підлозі, то цвях сполучиться з джерелом струму.

На другу контактну пластинку на підлозі сцени під час проведення досліду ставлять підставку, яка також має контакт для сполучення з джерелом струму закріплюваної на підставці великої залізної пластини (провід, яким цю пластину сполучають з контактом на підставці, замасковують).

Листок фільтрувального паперу, намочений у розчині червоної кров'яної солі, кладуть на залізну пластину, розміщену на підставці під кутом 45—60° до горизонту, і закріплюють металевою рамкою. М'яким пензликом для акварельних фарб або курячим пером весь змочений папір покривають розчином фенолфталеїну в спирті. (Це роблять перед самим дослідом).

Дослід проводять так. Виносять на сцену підставку з пластиною та змоченим розчинами фільтрувальним папером і встановлюють на контактну пластинку. Виконавець досліду, наступивши на другу контактну пластинку, починає водити цвяхом по фільтрувальному папері і доповідає глядачам, що саме він малює. За сценою в цей час цвях сполучають з відповідним полюсом джерела струму за допомогою перемикача або міняючи місцями провідники на контактах джерела струму. Коли виконавець каже, що намалює, наприклад, квітку, то цвях сполучають з негативним полюсом акумулятора і на папері виступає малюнок малинового кольору; коли ж виконавець хоче намалювати листочки, цвях сполучають з позитивним полюсом — малюнок виходить синій або зеленуватий.

Це пояснюється тим, що у воді калій залізосинеродистий дисоціює на позитивні і негативні іони:


K3[Fe(CN)6]↔3K++[Fe(CN)6]3-,
2O↔2Н++2ОН-.


При замиканні електричного кола біля анода утворюється турнбульова синь (Fe3[Fe(CN)6]2), яка випадає в осад:


Fe0—2e-↔Fe2+,
3Fe2++2[Fe(CN)6]3-
→Fe3[Fe(CN)6]2

Іон водню Н+ легше приєднує електрони, ніж Іон калію К+, а тому біля катода виділяється водень і утворюється луг КОН:


+—2e- →Н02↑,
K++OH- →KOH.


Фенолфталеїн буде Індикатором, який від лугу забарвлюється в малиновий колір.

Отже, коли цвях сполучають з мінусом, біля нього утворюється луг, від чого фенолфталеїн забарвлюється в малиновий колір, а коли цвях сполучають з плюсом, біля нього утворюється турнбульова синь, яка забарвлює папір у синій колір.

На початку досліду цвях краще сполучати з негативним полюсом, а потім з позитивним, бо малинове забарвлення зберігається довше, ніж синє.

Кінець цвяха треба розклепати й загладити, щоб він не дряпав паперу і щоб лінії були товщі.

Треба заздалегідь позначити кінці провідників біля джерела струму і пластинки на підлозі для відповідного сполучення.

Переглядів: 3673

Схожі статті


Подати оголошення
  • Новини
  • Учбові посібники
  • Зворотній зв'язок
  • Партнери
  • Нові оголошення
  • Нові компанії